Być może w kontekście komputerów, nieraz obił Ci się o uszy zwrot UX. Współczesny świat coraz częściej zaprasza do współpracy UX designerów i badaczy. UX to skrót od user experience. Co to znaczy? I jak zoptymalizować UX w aplikacji?
- Co to jest user experience?
- Jak zoptymalizować, zbadać czynnik UX?
- UX w WooCommerce – zalety wtyczki WooCommerce
Co to jest user experience?
User experience, czyli UX, to, innymi słowy, obszar odpowiedzialny za wszystko, co wiąże się z doświadczeniem użytkownika na stronie. Czyli wszystko to, co można jeszcze ulepszyć, aby użytkownikowi korzystało się z danej aplikacji czy sklepu łatwiej i bardziej intuicyjnie. Jest to dziedzina, która stale się rozwija i musi nadążać za zmieniającym się światem, jednak podstawą jest tutaj psychologia społeczna i potrzeby użytkownika.
Aby zmierzyć UX potrzeba badań i analiz poszczególnej grupy docelowej. Optymalizacją UX zajmują się specjalistyczne agencje typu www.mohi.to. Na czym polega ten proces? Ogólny rys przedstawi Ci dalszy ciąg artykułu.
Jak zoptymalizować, zbadać czynnik UX?
Na złożoność UX składa się wiele czynników. Są to zarówno preferencje użytkowników, jak i cel, jaki musi osiągnąć witryna. Badanie doświadczenia użytkownika na stronie nie zawsze owocuje jednoznacznymi danymi – jest to badanie społeczne, które ma na celu zorientowanie się w sposobie działania użytkowników i ich potrzebach. Ponadto obydwa te czynniki muszą być połączone z efektywnością i zgodne z prawdziwym celem witryny. Stąd tez na stanowisko UX designerów bardzo często poszukuje się socjologów, antropologów i innych badaczy społecznych. W przypadku zoptymalizowania UX dla konkretnej witryny kluczowe są ilościowe i jakościowe badania, które pozwolą na konkretne założenie, dzięki któremu będzie można dobrać odpowiednie oprogramowanie. Celem jest zawsze ułatwienie użytkownikowi korzystania z konkretnej aplikacji lub strony. Badania można wykonywać za pomocą ankiet, wywiadów i innych sposobów zbierania danych. Zebrane wyniki należy jeszcze dostosować do celu i możliwości witryny.
W handlu internetowym (e-commerce) ważną rolę odgrywa również tak zwana wtyczka WooCommerce. Pozwala ona na stworzenie sklepu on-line dla każdego użytkownika WordPressa.
UX w WooCommerce – zalety wtyczki WooCommerce
WooCommerce to wtyczka, używana najczęściej w WordPressie, która jak już zostało wspomniane, pozwala praktycznie każdemu użytkownikowi założyć swój własny sklep internetowy. W podstawowej wersji użytkownik jest w stanie rozbudować nawet mały sklep internetowy do całkiem sporych rozmiarów. Dodatkową „atrakcją” są różne rozszerzenia i funkcjonalne dodatki.
Właśnie w ich doborze może pomóc UX. Projektując własną stronę na WordPressie, możesz dobrać odpowiedni wygląd oraz funkcje, które ułatwią użytkownikom Twojego sklepu wygodne z niego korzystanie. Zarówno WooCommerce, jak i WordPressa możesz pobrać za darmo. Do działania sklepu będziesz potrzebować jedynie domeny, hostingu i certyfikatu SSL. Instalując wtyczkę WooCommerce, a także badając czynnik UX możesz stworzyć swoje własne miejsce w sieci, które będzie przynosić konkretne dochody i wiele radości.
UX to fajna rzecz, bardzo ciekawa. Wiele osób po naukach społecznych i socjologicznych znajduje zatrudnienie w User Experience. Sama chętnie bym spróbowała;)